0

۶ مورد از خواص وازلین

بازدید 126

ژل پترولیوم یا پترولاتیوم که با نام وازلین شناخته شده است، یک روغن معدنی استخراج شده از نفت می‌باشد که سال‌هاست طرفداران خاص خودش را دارد. این ماده نیمه جامد از ۶ ماده اصلی که شامل ‌روغن پارافین، موم پارافین، پلی پروپپیلن، لانولین، ویتامین E و ژل نفتی می‌باشد تشکیل شده است و برای محافظت و مرطوب کردن پوست کاربرد فراوانی دارد. 
کارگران حفاری نفت سالها برای رفع سوختگی و التیام زخم‌هایشان از یک ژل چسبنده‌ای استفاده میکردند که ما این روزها آن را با نام وازلین می‌شناسیم. وازلین خواص بی‌شماری برای بدن دارد که ما در این مقاله به 6 مورد از مهمترین خواص آن اعم از خواص وازلین برای صورت و همچنین خواص وازلین برای دور چشم اشاره خواهیم کرد.


۱ – خواص وازلین برای صورت

وازلین به دلیل خاصیت چرب بودن یک لایه محافظتی بر روی پوست ایجاد می‌کند که باعث مرطوب ماندن پوست و همچنین به دلیل وجود پارافین در آن  باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود. کسانی که پوست خشکی دارند با استفاده از وازلین می‌توانند پوست خود را مرطوب نگه دارند و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری کنند. 
استفاده از وازلین باعث براق شدن پوست می‌شود به همین جهت توصیه می‌شود به جای روز، شب‌ها از آن استفاده کنید. این ماده به دلیل خاصیت لایه بردار بودن می‌تواند به از بین بردن جوش‌های سرسیاه کمک کند و با پاک کردن آلودگی‌های روی منافذ پوست از بروز جوش و آکنه جلوگیری کند.

آیا وازلین برای پوست‌های چرب مناسب است؟

به دلیل اینکه وازلین باعث براق شدن پوست و همچنین بسته شدن منافذ پوست می‌شود، استفاده از آن برای پوست چرب توصیه نمی‌شود زیرا منافذ پوست چرب باز هستند و با استفاده از وازلین این منافذ بسته و باعث ایجاد جوش می‌شوند.


۲ – خواص وازلین برای دور چشم

یکی از عوامل چین و چروک دور چشم کم آبی پوست می‌باشد. وازلین با خاصیت نگه داشتن رطوبت پوست می‌تواند از پدید آمدن چین و چروک بر روی پوست جلو گیری کند. وازلین به دلیل چرب بودن می‌تواند همانند یک دستمال مرطوب آرایش پاک کن برای شما عمل کند فقط کافیست مقداری از آن را روی پنبه بمالید و سپس به دور چشم خود بکشید اما مواظب باشید که وارد چشمتان نشود. 
شب‌ها قبل از خواب با یک قلمو کوچک، مقدار کمی وازلین را به ابرو و مژه‌های خود بکشید و صبح فردا آن‌ها را با آب ولرم بشویید این کار باعث افزایش رشد ابرو‌ها و همچنین افزایش ضخامت مژه‌ها می‌شود.

۳ – خواص وازلین برای لب و ترک‌های پوستی

در فصل سرما پوست لب خشک شده و ترک می‌خورد. وازلین با مرطوب کردن لب‌های ترک خورده باعث محافظت موقتی و همچنین تسکین آن می‌شود. ترکیب وازلین و شکر می‌تواند پوست‌های مرده روی لب را از بین ببرد و باعث نرمی لب شود. 
وازلین یکی از راه‌های درمان ترک‌های کف پا و همچنین ترک‌های پوست دست می‌باشد. ابتدا دست‌ها و پاها را با آب ولرم بشویید و خشک کنید، سپس مقداری وازلین بر روی پوست دست و پاشنه پا بمالید و با جوراب و دستکش آن‌ها را بپوشانید. این کار را شب‌ها قبل از خواب انجام دهید و پس از مدتی تاثیر آن را بر روی پوست خود مشاهده کنید.


۴ – خواص وازلین برای درمان زخم، سوختگی و آسیب‌های پوستی

زخم‌ها برای ترمیم خود نیاز به رطوبت دارند. وازلین با ایجاد رطوبت و همچنین لایه برداری باعث تسکین زخم‌ها وهمچنین عدم ورود باکتری بر روی آن‌ها می‌شود. اما توجه داشته باشید که برای استفاده از وازلین برای درمان زخم اول محل زخم را ضدعفونی کنید و بعد از وازلین استفاده کنید زیرا اگر باکتری و یا ویروسی روی پوست باشد و وازلین روی آن قرار بگیرد باعث حبس شدن باکتری و ورود آن به بدن می‌شود. وازلین برای درمان جای سوختگی و همچنین خراشیدگی که به‌خاطر حساسیت نسبت به پوشاک و یا التهاب و قرمزی که به‌خاطر پوشیدن لباس تنگ و عرق کردن پیش می‌آید می‌تواند موثر باشد.

۵ – خواص وازلین برای مو

وازلین یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه ترین روش‌ها برای بهبود مشکلات موی سر می‌باشد که نکات زیر موثرترین خواص آن است :

•    مقداری وازلین به قسمتی از مو که حالت وز دارد بمالید این کار باعث صاف شدن موی وز می‌شود.

•    وازلین می‌تواند موخوره را از بین ببرد. شب قبل از خواب به انتهای مو وازلین بمالید و صبح فردا آن رو بشویید. تکرار این روند باعث از بین رفتن موخوره‌ها می‌گردد.

•    وازلین می‌تواند به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده موی سر عمل کند و از شکننده شدن مو و همچنین خشکی موی سر جلوگیری کند.

•    مقداری وازلین به پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. اینکار باعث درمان شوره و پوسته سر می‌شود، اما مواظب باشید که پوست سر خیلی چرب نشود زیرا چربی بیش از اندازه پوست سر باعث ریزش مو خواهد شد.

•    شپش یک نوع حشره انگلی می‌باشد که از خون انسان تغذیه می‌کند و بر روی موی سر، ابرو و مژه می‌توان آن را پیدا کرد. یک لایه وازلین بر روی پوست و موی سر قرار داده، ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید. این‌کار به درمان شپش سر کمک فراوانی می‌کند.

•    یکی از مشکلات اساسی بعد از رنگ کردن مو،‌ پاک کردن رنگ از روی پوست اطراف مو می‌باشد که به دلیل شیمیایی بودن آن به عمق پوست نفوذ نموده و پاک کردن آن بسیار سخت است. 
برای رنگ نگرفتن پوست اطراف مو، قبل از رنگ کردن مو دور صورت و گوش‌ها را کمی وازلین بمالید. به دلیل اینکه وازلین یک لایه چربی روی پوست قرار می‌دهد، اجازه نمی‌دهد که رنگ به پوست نفوذ کند و با این روش بعد از رنگ کردن مو، می‌توانید با یک دستمال به راحتی تمام رنگ‌ها را بدون اینکه آسیبی به پوست بزند پاک کنید.

6 – خواص وازلین برای ناخن

وازلین یکی از مقرون‌به‌صرفه ترین راه‌ها برای مراقبت از ناخن‌ها می‌باشد. مقداری از وازلین به ناخن‌ها و پوست اطراف آن بمالید و با یک دستکش اجازه دهید که رطوبت آن حفظ شود. این کار باعث رشد ناخن‌ها و صورتی شدن آن‌ها می‌شود و همچنین باعث ترمیم پوست خشک دور ناخن‌ها می‌گردد. اگر اهل مانیکور و پدیکور هستید استفاده از وازلین را به شما توصیه می‌کنیم، زیرا وازلین با آبرسانی به ناخن ها باعث مستحکم شدن و کاهش شکنندگی آن‌ها می‌شود.


کلام پایانی

ما در این مقاله با خواص وازلین آشنا شدیم و متوجه شدیم که این ماده معدنی می‌تواند کمک شایانی به لطافت پوست و موی ما کند. همچنین از خواص وازلین برای دور چشم و خواص آن برای ناخن آگاه شدیم. اما با همه این تفاسیر وازلین هم مثل تمام مواد معدنی مضرات و عوارضی دارد که با بیش از حد استفاده کردن از آن پدید می‌آید. ولی با استفاده درست و به موقع، وازلین می‌تواند شما را از سایر مواد مرطوب کننده و مراقبتی پوست و مو بی‌نیاز کند.

برچسب‌ها:,

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *