0

خواص روغن بادام تلخ برای پوست

خواص روغن بادام تلخ برای پوست
بازدید 101

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای درمان و مراقبت از پوست، مواد طبیعی است. خیلی از خانم‌ها با خواص بادام و روغن بادام آشنایی دارند. بادام سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌های مورد بدن است. عجیب نیست که بادام، به عنوان پادشاه آجیل‌ها شناخته شده است. زیرا بادام را میتوان منبع اصلی مواد مغذی مورد نیاز بدن به حساب آورد. روغن بادام از زمان قدیم به عنوان یک ماده دارویی شناخته میشد و برای مراقبت از پوست و مو، مورد استفاده قرار میگرفت. امروزه روغن بادام میتواند جزئی از مراقبت‌های پوستی هر فردی قرار بگیرد تا بتواند باعث حفظ زیبایی و لطافت پوست خود شود. ما در این مقاله ابتدا با روغن بادام آشنا میشویم و سپس در ادامه به خواص روغن بادام تلخ برای پوست صورت و همچنین به تفاوت روغن بادام تلخ با روغن بادام شیرین نیز اشاره خواهیم کرد.


روغن بادام چیست؟

بادام‌ها دانه‌هایی خوراکی هستند که از درخت بادام به وجود می‌آیند و سرشار از مواد مغذی و چربی‌های مورد نیاز بدن هستند. به دلیل غنی بودن بادام از چربی، این ماده را منبع خوبی برای استفاده به صورت روغن کرده است. روغن بادام که از تحت فشار بودن دانه‌های بادام بدست می‌آید، خواص زیادی برای پوست و مو دارد. وجود ویتامین‌ها، چربی‌های مفید و مواد آنتی اکسیدانی، باعث شده است که از این روغن در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست و مو استفاده شود. در ادامه به مواردی از خواص روغن بادام تلخ برای پوست اشاره خواهیم کرد.

تفاوت بین روغن بادام تلخ و شیرین

شاید برای شما هم سوال باشد که آیا تفاوتی بین فواید بادام تلخ و شیرین وجود دارد؟ باید گفت که بله فواید روغن بادام تلخ و شیرین متفاوت است.

•    اولین تفاوت بین روغن بادام تلخ و شیرین نوع بادام‌ها است. روغن بادام شیرین از درختی تهیه میشود که شکوفه‌های سفید دارد. اما روغن بادام تلخ را از درختی تهیه میکنند که شکوفه‌های صورتی دارند.

•    روغن بادام تلخ دارای مواد سمی و سبوم بوده و همچنین مزه تلخی دارد. به همین دلیل، استفاده از روغن بادام تلخ به صورت خوراکی مضر بوده و بیشتر به صورت موضعی استفاده میشود. اما روغن بادام شیرین حاوی هیچگونه مواد مضری نیست و میتوان آن را هم به صورت موضعی و هم خوراکی استفاده نمود.

•    تفاوت بعدی روغن بادام تلخ و شیرین در خواص آنهاست. درست است که تفاوت چندانی در خواص روغن بادام تلخ و شیرین وجود ندارد، اما به دلیل نحوه استفاده متفاوت از آنها، بهرمندی از هرکدام متفاوت است. به دلیل استفاده خوراکی از روغن بادام شیرین، از این روغن بیشتر برای پاکسازی اندام های داخلی مثل روده استفاده میگردد؛ در صورتی که از روغن بادام تلخ برای پوست صورت و جوانسازی پوست استفاده میشود.

•    خواص روغن بادام شیرین بهبودی بیماری‌های قلبی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم قند خون، کنترل اضافه وزن و تامین آب مورد نیاز بدن است. اما خواص روغن بادام تلخ جوانسازی پوست، رفع آسیب‌های پوستی و محافظت از پوست هست.


خواص روغن بادام تلخ برای پوست صورت

خواص روغن بادام تلخ بیشتر برای درمان و آسیب‌های پوستی است و استفاده خوراکی از آن میتواند خطرناک باشد. در ادامه به مواردی از خواص روغن بادام تلخ برای پوست صورت نیز اشاره خواهیم کرد. 

•    مرطوب کننده برای پوست

روغن بادام تلخ خاصیت مرطوب کنندگی برای پوست دارد که میتواند مانع از دست رفتن آب از زیر پوست شود. خاصیت مرطوب کنندگی روغن بادام باعث شده است که از این روغن در بسیاری از مرطوب کننده‌ها و شامپوها استفاده شود.


•    رفع چین و چروک پوستی

افزایش سن و ایجاد چین و چروک پوستی امری طبیعی است که نمیتوان جلوی آن را گرفت، اما میتوان روند سرعت آن را کاهش داد. روغن بادام تلخ به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی و ویتامین E، باعث جوان‌سازی و کاهش روند پیری پوست میشود. ویتامین E و آنتی اکسیدان‌های روغن بادام تلخ با ورود به عمق لایه‌های پوست، مانع از جذب رادیکال‌های آزاد شده و همچنین با تحریک تولید سلول‌های پوستی، کلاژن سازی را افزایش داده و به جوان‌سازی پوست کمک میکند. برای استفاده از این روغن ابتدا یک قاشق از روغن بادام را برای 5 الی 10 دقیقه گرم کرده و به آرامی بر روی پوست خود بکشید تا جذب پوستتان شود. بهتر است برای گرفتن بهترین نتیجه، این کار را هر شب تکرار کنید.

•    رفع پیری و تیرگی دور چشم

مواد ضدالتهابی و ویتامین A موجود در روغن بادام، مانع از پیری پوست دور چشم شده و با تحریک سلول‌های پوستی دور چشم، باعث از بین رفتن چین و چروک پوستی و درخشان شدن پوست دور چشم میشود. برای استفاده این روغن، ابتدا صورت خود را با شوینده مناسب بشویید و سپس با مقداری از روغن بادام تلخ، پوست زیر چشم خود را ماساژ دهید. قبل از خواب این کار را انجام داده و اجازه دهید تا صبح این روغن بر روی پوست شما استراحت کند. صبح روز بعد صورت خود را آبکشی کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است این کار را هرشب و برای چند هفته انجام دهید.


•    محافظت از پوست در برابر نور خورشید

روغن بادام تلخ به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی و ویتامین E، از پوست در برابر نور خورشید و اشعه‌های فرابنفش جلوگیری میکند. روغن بادام تلخ به صورت طبیعی دارای SPF 5 است که میتواند یک ضد آفتاب طبیعی تلقی شود. همچنین از روغن‌های بادام تلخ تصفیه نشده به دلیل داشتن مقدار بیشتری ویتامین E، در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست استفاده میشود.


•    ترمیم زخم و رفع جوش و آکنه

ویتامین E،A و مواد آنتی اکسیدانی، باعث التیام جای زخم و بریدگی بر روی پوست میشوند. همچنین خاصیت ضدالتهابی روغن بادام تلخ، میتواند باعث جلوگیری از تجمع باکتری‌ها از روی پوست شود که همین امر، دلیل اصلی رفع جوش و آکنه است.


•    رفع لک‌های صورت

از دیگر خواص روغن بادام برای پوست، رفع لکه‌های پوستی است. نور خورشید، افزایش سن و آلودگی‌های محیطی باعث ایجاد تیرگی و لکه‌های پوستی میشود. روغن بادام تلخ میتواند با افزایش کلاژن سازی پوست، باعث افزیش روشنایی پوست و همچنین رفع چروک‌های پوستی گردد. درست است که ویتامین‌های A و E، میتوانند باعث رفع مشکلات پوستی و تیرگی پوست شوند. اما توجه داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از این دو ویتامین، میتواند باعث تشدید آکنه و لکه‌های پوستی گردد.


•    از بین بردن سلول‌های مرده پوست

سلول‌های مرده پوست معمولا به دلیل تعریق، آلودگی‌های محیطی و افزایش سن به وجود می‌آید. روغن بادام تلخ میتواند باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست شود. برای استفاده از آن یک قاشق غذاخوری روغن بادام تلخ، یک قاشق غذاخوری شیر، یک قاشق غذاخوری شکر و مقداری آبلیمو را باهم ترکیب کرده و برای 15 دقیقه آن را بر روی پوست خود ماساژ دهید و سپس آبکشی کنید. این ماسک باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست میشود و همچنین پوست صورت را از شر جوش‌های سر سیاه نیز خلاص میکند.


•    رفع کشیدگی پوست

افزایش یا کاهش وزن سریع و بارداری میتواند باعث کشیدگی پوست شود. این کشش باعث از بین رفتن الاستین و کلاژن پوست شده و بعد از بهبود وضعیت پوست نیز این کشیدگی‌ها بر روی بدن ایجاد میشود. روغن بادام تلخ برای پوست کشیده شده میتواند یک درمان باشد و از علائم آن جلوگیری کند. همچنین در زنان بارداری که بعد از زایمان دچار کشیدگی پوست در ناحیه شکم میشوند، روغن بادام تلخ علاوه بر رفع کشیدگی پوست، باعث کاهش خارش پوستی روی ناحیه کشیده شده نیز میگردد.

روش استفاده از روغن بادام تلخ برای پوست صورت

همانطور که اشاره شد روغن بادام تلخ به صورت موضعی استفاده میشود و استفاده خوراکی از آن علاوه بر مشکلات تنفسی و کاهش سیستم عصبی بدن، در بعضی موارد باعث مرگ نیز میشود. نحوه استفاده از روغن بادام تلخ به صورت زیر است :

•    ابتدا چند قطره روغن بادام را بر روی پنبه بریزید.

•    پنبه آغشته به روغن را به صورت دورانی و آرام بر روی پوست خود بکشید.

•    مطمئن شوید که تمام پوست صورت را با روغن ماساژ داده‌اید.

•    روغن بادام تلخ را میتوانید با برخی دیگر از روغن‌های پوست ترکیب کنید. این کار هم باعث معطر شدن روغن بادام تلخ میشود و هم از تبخیر سریع آن جلوگیری میکند.

•    روغن بادام تلخ در دمای بدن بهتر و راحت‌تر جذب میشود. پس بهتر است روغن را تا دمای بدن گرم نمایید.


کلام آخر


خواص روغن بادام تلخ برای پوست صورت خیلی بیشتر از مواردی است که ما به آن اشاره کردیم. زیرا خواص و مزیت‌های آن بیشمار است. این روزها خیلی از افراد برای رفع مشکلات پوستی اعم از اگزما، لک صورت، خشکی پوست و رفع چین و چرک، از مواد طبیعی استفاده می نمایند. اگر به دنبال محصولی طبیعی برای زیبایی و تقویت پوست خود هستید توصیه ما به شما، روغن بادام تلخ است. البته بهتر است این روغن را کم کم به روتین پوستی خود اضافه کنید. برای مثال ابتدا از آن به عنوان یک لوسیون بعد از حمام استفاده نمایید و سپس آن را جایگزین بقیه محصولات شیمیایی خود کنید. همانطور که میدانید مزیت‌های روغن بادام محدود به پوست نیست و برای مو نیز خواص زیادی دارد. ما در این مقاله ابتدا به خواص روغن بادام تلخ برای پوست اشاره کردیم و سپس با روش استفاده از روغن بادام تلخ برای پوست صورت نیز آشنا شدیم.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *