0

روتین پوستی روز و شب به همراه توضیح کامل

بازدید 144

مواد آرایشی و آلودگی‌های روی پوست در طول شبانه روز به مرور باعث ایجاد چین و چروک و باز شدن منافذ پوست می‌شوند و بدون داشتن یک روتین پوستی مشکلات پوستی و التهابات به سراغ ما می‌آیند. بیشتر افراد داشتن یک پوست خوب را به دلیل داشتن یک ژن پوستی خوب می‌دانند اما یادمان نرود پوست همواره مستعد به داشتن مشکلات پوستی است اما با رعایت یک روتین پوستی روزانه و یک روتین پوستی شبانه این موضوع کاملا قابل کنترل است. 

چطور افرادی با این حجم از آرایش زیاد بر روی پوست خود باز هم پوست خوبی دارند؟ من هم همیشه به موقع صورت خودم را بعد از آرایش کاملا پاکسازی می‌کنم اما چرا باز هم پوست خوبی ندارم؟ ای کاش پوست من خشک بود و یا ای کاش به جای پوست خشک پوست من چرب بود…

این جملات شاید برایتان آشنا باشد یا حداقل یکبار در طول زندگی به آن فکر کرده‌اید اما مسئله این است که همه ما با هر نوع پوستی نیاز به یک روتین مراقبت از پوست روز و شب داریم. خیلی از افراد بر این باورند که مراقبت از پوست برای کسانی است که با یک مشکل پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند و یا به دلیل داشتن بیماری مجبورند که از پوست خود مراقبت کنند اما فرقی نمی‌کند پوستتان چرب باشد یا خشک و یا حتی معمولی باشد هر نوع پوستی نیاز به یک روتین مراقبت از پوست روز و شب دارد. ما در این مقاله به صورت کامل روتین پوستی روز و شب را توضیح خواهیم داد و شما را با ترتیب مراحل آن آشنا خواهیم کرد.


اهمیت روتین پوستی روز و شب

در واقع یک روتین پوستی روز و شب را می‌توان به ۲ قسمت تقسیم کرد:
۱-مراقبت
2-درمان

در روتین پوستی روز ما پوست را از آلودگی‌های محیطی و نور خورشید مراقبت می‌کنیم و در روتین پوستی شب به درمان و تغذیه پوست می‌پردازیم. 
پس به همین دلیل هم روتین پوستی روزانه و هم روتین پوستی شبانه اهمیت دارد. هر نوع پوستی روتین خاص خودش را دارد، یعنی بسته به نوع پوست مراحل آن می‌توانند کم و یا اضافه شوند و یا نوع محصولی که استفاده می‌کنید عوض شود. برای مثال برای پوست خشک ما باید از مواد بدون الکل و مخصوص پوست خشک استفاده کنیم و یا برای پوستی که آکنه دارد از محصولاتی که حاوی اسید سالسیلیک هستند استفاده کنیم اما برای همه انواع پوست یک روتین مشخص وجود دارد که شما با توجه به نوع پوستتان می‌توانید نوع محصول را انتخاب کنید.


ترتیب و مراحل روتین پوستی روز و شب

اگر برای اولین بار است که از یک روتین پوستی استفاده می‌کنید و یا تازه شروع به استفاده از آن کرده‌اید نیازی به انجام همه این مراحل را ندارید شما می‌توانید با سه مرحله این روتین پوستی را شروع کنید:

1 – پاکسازی
2 – تونر یا سرم
3 – مرطوب کننده

شما برای اول کار می‌توانید این روتین پوستی ۳ مرحله‌ای را انجام دهید و سپس با گذشت زمان روتین پوستی روز و شب را انجام دهید. 


روتین پوستی روز

در روتین پوستی روز شما به ترتیب باید این مراحل را انجام دهید :

1 – با پاک کننده صورت خود را بشورید.
2 – با استفاده از تونر PH پوست خود را کنترل کنید.
3 – از سرم برای آبرسانی و تغذیه پوست خود استفاده کنید.
4 – با استفاده از کرم دور چشم به کاهش چین و چروک دور چشم خود کمک کنید.
5 – از مرطوب کننده برای محافظت از پوست و شادابی آن استفاده کنید.
6 – روغن پوست را برای افزایش اثربخشی مراحل قبلی استفاده کنید.
7 – از پوست خود در برابر خورشید و اشعه‌های مضر آن با ضدآفتاب جلوگیری کنید.

نکاتی درباره روتین پوستی روزانه

•    برای پوست‌های خشک یا حساس حتما صبح‌ها پوست خود را تنها با آب بشویید و شب‌ها از پاک کننده استفاده کنید.
•    تونر‌ها را می‌توان تکمیل کننده مرحله شستشوی پوست دانست به سبب اینکه پوست شما صبح‌ها فاقد آرایش است، از یک تونر ملایم استفاده کنید.
•    سرم‌های حاوی ویتامین C بهترین سرم برای پوست شما هستند اما برای استفاده در صبح از غلظت پایین ویتامین C استفاده کنید؛ زیرا در غلظت‌های بالا با برخورد اشعه‌های فرابنفش باعث سوزش پوست خواهد شد.
•    برای روز از کرم‌های دور چشمی استفاده کنید که حاوی ضدآفتاب و ضد چروک هستند.
•    به دلیل اینکه صبح‌ها آرایش می‌کنید برای روتین پوستی روز اگر پوست چربی دارید از مرطوب کننده‌های سبک استفاده کنید که با مواد آرایشی ترکیب نشوند و همچنین اگر پوست خشکی دارید برای تقویت سیستم دفاعی پوستتان از مرطوب کننده‌های قوی تر استفاده کنید.
•    روغن‌های مخصوص صورت به سادگی به بقیه محصولات مراقبتی نفوذ می‌کنند و به دلیل اینکه هیچ ماده‌ای به روغن نفوذ نمی‌کند بهتر است مرحله آخر و قبل از ضد‌آفتاب قرار بگیرد.
•    ضدآفتاب باید حداقل دارای SPF ۳۰ باشد و علاوه برای صورت برای  دست و گردن خود هم استفاده کنید حتی در روز‌هایی هم که از خانه خارج نمی‌شوید از ضد‌آفتاب در روتین پوستی روز خود استفاده کنید.


روتین پوستی شب

در روتین پوستی شب شما به ترتیب باید این مراحل را انجام دهید :

1 – با پاک کننده‌های مخصوص آرایش صورت خود را پاکسازی کنید.
2 – برای تنظیم PH پوست و جذب بهتر سایر موارد از تونر استفاده کنید.
3 – برای بازسازی پوست خود در شب از سرم‌‌های ویتامین C استفاده کنید.
4 – از همان کرم دور چشمی که در صبح استفاده می‌کنید برای شب هم استفاده کنید.
5 – مرطوب کننده‌‌ها در این مرحله کمک زیادی به رطوبت شبانه پوست شما می‌کنند.
6 – برای جایگزین کردن سلول‌های مرده پوستتان با سلول‌های جدید از رتینول استفاده کنید.
7 – بعد از جذب موارد قبلی برای تثبیت آن‌ها از روغن‌های مغذی استفاده کنید.

نکاتی درباره روتین پوستی شبانه

•    به دلیل وجود آرایش در شب ابتدا با میسلار واتر صورت خود را پاک کنید سپس با شوینده پوستتان را بشویید.
•    تونر‌های آب رسان را ۲ بار در طول روز استفاده کنید اما تونر‌های لایه بردار را به دلیل قوی بودن آن فقط یک بار آن هم شب‌ها استفاده کنید.
•    شب‌ها بهترین زمان برای سرم‌های حاوی اسید هیالورونیک هستند که باعث مرطوب ماندن پوست شما تا صبح می‌شوند.
•    یکی از اشتباهات رایج استفاده از کرم‌های دور چشم حاوی رتینول در شب است. به دلیل نازک بودن پوست دور چشم و همچنین به دلیل ترمیم پوست هنگام شب بهتر است از کرم‌های آب‌رسان دور چشم استفاده کنید.
•    کرم مرطوب کننده و ماسک شب شباهت زیادی به هم دارند. درست است که ماسک‌های شب آب‌رسان‌های قوی هستند و گزینه بهتری برای خشکی پوست می‌باشند ولی در نهایت ۲ بار در هفته قابل استفاده هستند؛ زیرا استفاده بیشتر از آن‌ها اثر بخشی ماسک را از بین می‌برد به همین جهت معمولا استفاده منظم کرم‌های مرطوب کننده اثر بخشی بیشتری دارند.
•    اگر کرم‌های‌ شب شما حاوی رتینوئید هستند از رتینول مجدد استفاده نکنید زیرا رتینول‌ها خاصیت لایه برداری از پوست را دارند و استفاده بیش ازحد آن‌ها باعث التهاب خواهد شد.
•    این باور غلط است که اگر پوستتان چرب است شما نیازی به روغن ندارید. روغن‌های صورت به شدت به نرمی و آب‌رسانی پوستتان کمک می‌کند و هیچ ارتباطی به نوع پوست شما ندارد.

کلام آخر

ما در این مقاله با یک روتین مراقبت از پوست روز و شب آشنا شدیم و با توجه به ترتیب مراحل آن، متوجه شدیم که هم روتین پوستی روز و هم روتین پوستی شب اهمیت زیادی در سلامتی پوست ما دارند. اگر در ابتدای راه هستید نیازی نیست تمام مراحل را به ترتیب انجام دهید شاید پوستتان به بعضی از مواد حساسیت نشان دهد و تا پیدا کردن محصول مخصوص پوستتان مدتی زمان ببرد پس عجله نکنید اجازه دهید پوستتان به روتین پوستی عادت کند و سپس مراحل را به ترتیب طی کنید و از پوست زیبا و شادابتان لذت ببرید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *