0

تفاوت مام و دئودرانت چیست؟

بازدید 65

با گرم‌تر شدن هوا و همچنین با فعالیت زیاد، بدن شروع به عرق کردن می‌کند که یک واکنش طبیعی برای خنک نگه داشتن خودش است. اما در اکثر اوقات عرق کردن باعث به وجود آمدن بوی بد و یا خیس شدن زیربغل می‌شود که جلوه خوشایندی ندارد. در بازار محصولات فراوانی برای از بین بردن تعریق وجود دارد که نام آشناترین آن‌ها مام و دئودرانت‌ها هستند.
فرق مام و دئودرانت در نحوه کارکرد آن‌ها می‌باشد اما از نظر فرمول کاملا شبیه به هم می‌باشند. ما در این مقاله به تفاوت مام زیربغل و دئودرانت اشاره خواهیم کرد و از نحوه کارکرد هرکدام از آن‌ها آگاه خواهیم شد.


مام زیربغل چیست؟

مام در واقع یک محصول نیست بلکه اولین برند سازنده رول‌های ضد تعریق می‌باشد که وارد ایران شد و از آن زمان تا الان ما رول‌های ضد تعریق را به نام مام می‌شناسیم. مام‌ها یا رول‌های ضد تعریق محصولاتی هستند که باعث کاهش فعالیت‌ غدد تولید تعریق و همچنین از بین رفتن تعریق می‌شوند. آلومینیوم موجود در مام‌ها وقتی با عرق تماس پیدا می‌کنند تبدیل به ژلی می‌شوند که یک لایه محافظتی بر روی پوست ایجاد می‌کند که موقتا جلوی تعریق را می‌گیرد. مام‌ها در بازار به دو شکل ژلی و صابونی موجود می‌باشند.


از مام زیربغل کی و چگونه استفاده کنیم؟

بهترین زمان استفاده از مام بعد از حمام و خشک کردن بدن یا شب‌ها قبل از خواب که شدت تعریق کمتر است می‌باشد.

طرز استفاده از مام :

۱ – اگر نیاز به اصلاح بود، آن ناحیه را اصلاح کنید.
۲ – دوش بگیرید و سپس بدنتان را کاملا خشک کنید.
۳ – به مقدار کافی مام را در آن ناحیه بغلتانید.
۴ – چند ثانیه صبر کنید و بعد لباستان را بپوشید.


دئودرانت چیست؟

عرق ماده‌ای بی بو و بی‌رنگ می‌باشد، بوی بد زمانی اتفاق می‌افتد که عرق با باکتری‌های روی پوست ترکیب شود. دئودرانت که از ترکیب عطر، اسانس و الکل ساخته می‌شود، با از بین بردن باکتری‌های روی پوست باعث از بین رفتن بوی بد عرق می‌شود اما هیچ تاثیری روی تعریق بدن ندارد. دئودرانت از تجمع باکتری‌ها جلوگیری می‌کند ولی نمی‌تواند مانع از رطوبت و تعریق بدن شود.


از دئودرانت کی و چگونه استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای استفاده از دئودرانت بعد از اصلاح و یا بعد از حمام و خشک کردن کامل بدن است.
دئودرانت به ۳ شکل اسپری، مام ژلی و مام صابونی موجود می‌باشد، که در حالت اسپری خیلی راحت و سریع خشک می‌شود. اما در حالت ژلی، بعد از استفاده پوست مرطوب می‌شود و بعد از مدت کمی خشک می‌شود. به دلیل سفید بودن در حالت صابونی و همچنین مرطوب بودن در حالت ژلی، باید مراقب باشید که دئودرانت به لباستان برخورد نکند.


تفاوت مام و دئودرانت

مام و دئودرانت از نظر کارایی هر دو برای از بین بردن بوی بد عرق به کار می‌آیند اما کارایی متفاوتی دارند. مام با داشتن آلومینیوم به از بین بردن تعریق بدن کمک می‌کند, اما دئودرانت که از الکل ساخته می‌شود به از بین بردن بوی نامطبوع عرق کمک می‌کند. از مهمترین تفاوت مام و دئودرانت گستره استفاده از این دو است. معمولا دئودرانت‌ها را برای همه نواحی بدن مثل زیربغل، ران، سینه و …  استفاده می‌کنند و مانعی ندارد، اما مام‌های زیربغل فقط مخصوص استفاده در ناحیه زیربغل هستند.

نکاتی برای استفاده از مام و دئودرانت

•    بهترین زمان برای استفاده از مام و دئودرانت بعد از حمام و خشک کردن بدن می‌باشد.

•    به هیچ وجه دئودرانت یا مام را بر روی زخم استفاده نکنید.

•    اگر پوست حساس و ملتهبی دارید از دئودرانت که حاوی الکل است استفاده نکنید.

•    از دئودرانت و مام برای کودکان استفاده نکنید. به دلیل اینکه غدد تعریق بدن کودکان بسته است و عرق تولید نمی‌کند به همین جهت استفاده از آن برای کوکان توصیه نمی‌شود.

•    استفاده زیاد از رول‌ها و مام‌های ضد تعریق باعث ایجاد حساسیت و التهابات پوستی می‌شود.

•    اگر در حال ورزش کردن می‌باشید از رول‌های ضد تعریق استفاده نکنید. چون یکی از را‌ه‌های دفع سموم بدن عرق کردن می‌باشد، با جلوگیری بیش از اندازه از تعریق بدن، مشکلات فراوانی برای بدن به‌وجود خواهد آمد.

•    اگر در حین و یا بعد از استفاده از مام یا دئودرانت شاهد التهاب یا قرمزی روی پوست خود شدید یعنی شما به این محصول یا خصوصا به آلومینیوم حساسیت دارید و بهتر است سریعا استفاده از آن را قطع کنید.

آیا مام جلوی تعریق خیلی زیاد بدن را میتواند بگیرد؟

اگر تعریق بدن شما بیش از اندازه زیاد است یکی از دلایل آن می‌تواند مشکلات هورمونی و غددی باشد. بهتر است به جای استفاده زیاد از رول‌های ضد تعریق یا عوض کردن برند آن, ابتدا به پزشک غدد مراجعه کنید و طبق نظارت دکتر از رول ضد تعریق مناسب بدن خودتان استفاده کنید.

مام بهتر است یا دئودرانت؟

این مسئله کاملا شخصی می‌باشد و بیشتر بستگی به میزان تعریق بدن و همچنین سلیقه شخصی فرد در مهار این مشکل می‌باشد. اگر فردی هستید که بیش از اندازه عرق می‌کنید و زیربغلتان همیشه خیس است، بهتر است از مام‌ها و محصولات ضد تعریق استفاده کنید که کاملا عرق کردن بدنتان را قطع کند.
اما اگر تعریق زیادی ندارید ولی بوی بد عرق، شما را اذیت می‌کند بهترین انتخاب، دئودرانت‌ها می‌باشد. مام‌ و دئودرانت معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تعریق را از بین می‌برند اما اگر میزان تعریق بدنتان بیشتر بود حتما به یک دکتر غدد مراجعه کنید.


آیا میتوان هم زمان از مام و دئودرانت استفاده کرد؟

اگر شما تعریق زیادی دارید و همچنین زیربغل بد بویی دارید، محبور نیستید که یکی از بین این دو را انتخاب کنید. شما می‌توانید از هر دوی آن‌ها استفاده کنید، اما رعایت نکات زیر را فراموش نکنید :

•    همیشه ضد تعریق‌ها قبل از دئودرانت استفاده می‌شوند.

•    شب‌ها قبل از خواب از ضد تعریق استفاده کنید و صبح از دئودرانت‌ها.

•    مطمئن شوید که پوست شما کاملا تمیز و خشک باشد. هرگونه ماده‌ای که روی پوست باشد، حتی دئودرانت، باعث کم اثری مام‌های ضد تعریق می‌شوند.


درمان خانگی به جای استفاده از رول‌های ضد تعریق

اگر شما به رول‌های ضد تعریق حساسیت دارید و یا به هر نحوی نمی‌توانید از این محصولات استفاده کنید را‌ه‌های زیادی برای محار تعریق بدن وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از جوش شیرین و آبلیمو است. جوش شیرین درمانی طبیعی برای از بین بردن بوی بد می‌باشد. ترکیب یک هشتم قاشق چای خوری جوش شیرین به همراه آب می‌تواند بوی بد تعریق را از بین ببرد. همچنین آبلیمو به علت داشتن اسید سیتریک می‌توانند باکتری‌هایی که باعث بوی بد زیربغل می‌شوند را از بین ببرد.


کلام آخر

مام و دئودرانت محصولاتی هستند که هر دو برای کنترل تعریق انسان می‌باشند، اما این موضوع را فراموش نکنید که منافذ روی پوست برای عرق کردن به وجود آمده‌اند و عرق کردن امری کاملا طبیعی است که به واسطه آن هم بدن خنک می‌شود و هم سموم بدن دفع می‌شوند. با استفاده بیش از اندازه از رول‌های ضد تعریق این منافذ بسته می‌شوند و گرما و سموم، درون بدن باقی می‌ماند. اگر تعریق شما بیش از اندازه است ابتدا این موضوع را با پزشک متخصص درمیان بگذارید و سپس با توجه به نیاز بدنتان مناسب ترین محصول را انتخاب کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *