0

مراقبت‌های پوست دور چشم

بازدید 36

با بالا رفتن سن چین و چروک‌ها بلاخره به سراغ ما می‌آیند. ما نمی‌توانیم از بالارفتن سن جلوگیری کنیم اما می‌توانیم روند پیدایش چین و چروک و پیری پوست خود را به حداقل برسانیم. اولین ناحیه از پوست که در وهله اول پیری زودرس و چین و چروک در آن نمایان می‌شود پوست دور چشم است. 
همین مسأله است که اهمیت مراقبت دور چشم را دوچندان می‌کند. عوامل زیادی مثل سبک زندگی و ژنتیک می‌تواند بر روی پوست ما تأثیر بگذارد. پوست دور چشم به دلیل نازک بودن و حساس بودن خیلی زودتر تحت تأثیر این عوامل قرار می‌گیرد. ما در این مقاله علاوه بر آشنایی با اهمیت پوست دور چشم به اهمیت نکات مراقبت پوست دور چشم نیز اشاره خواهیم کرد.

اهمیت پوست دور چشم

کلاژن و الاستین باعث استحکام پوست می‌شوند و نبود این دو پروتئین، دلیل اصلی چروک شدن پوست هستند. کلاژن و الاستین موجود در پوست دور چشم به نسبت بقیه قسمت‌‌های پوست کمتر است و اولین ناحیه‌ای که روند الاستین و کلاژن سازی آن از ۳۰ سالگی به بعد متوقف می‌شود پوست دور چشم است. از طرفی عواملی مثل سبک زندگی، ژنتیک، نوع تغذیه، استرس و اشعه‌های خورشید روی پوست تأثیر زیادی می‌گذارند.
پوست دور چشم مدام در حال تغییر حالت است، عضلات دور چشم در مواقع خندیدن، اخم کردن، گریه کردن، تعجب کردن و… باعث تغییر حالت پوست دور چشم می‌شوند و این تغییر حالت‌ها باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. این عوامل به کلی باعث بر این شده که پوست دور چشم و همچنین مراقبت از آن بسیار حائز اهمیت باشد.


مراقبت دور چشم

پوست دور چشم هم مثل بقیه اعضای بدن نیاز به مراقبت دارد، حقیقت این است که خیلی از افراد از ۲۰ سالگی به بعد متوجه چین و چروک و یا خطوطی اطراف چشم خود می‌شوند اما نگران نباشید هیچوقت برای مراقب پوست دور چشم دیر نیست. با رعایت نکات زیر می‌توانید روند پیری و ایجاد چین و چروک بر روی پوست را به تعویق بیاندازید.


1. استفاده از مرطوب کننده

یکی از عواملی که باعث چروک شدن پوست می‌شود، خشک بودن آن است. پوست دور چشم به دلیل عدم وجود غدد چربی بیشتر در معرض خشک شدن می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از مرطوب کننده سطح پوست دور چشم را مرطوب نگه دارید و از خشکی آن جلوگیری کنید.
آیا می‌توان از مرطوب کننده صورت برای پوست دور چشم استفاده کرد؟ بله، اما توجه داشته باشید به دلیل نازک بودن سطح پوست دور چشم مرطوب کننده‌های معمولی شاید باعث ایجاد حساسیت و یا سوزش بر روی پوست دور چشم شوند، به همین دلیل بهتر است از مرطوب کننده‌هایی که مخصوص دور چشم هستند استفاده کنید.
همچنین برای تمیز نمودن پوست اطراف چشم خود از روش‌هایی استفاده نمایید که رطوبت پوست شما را حفظ نمایند. دستمال مرطوب‌ پاک کننده چشم دافی علاوه بر آبرسانی و شفافیت پوست باعث تعادل PH پوست می‌شود و همچنین بدون ایجاد هرگونه حساسیت به تغذیه پوست دور چشم کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید با خیالی آسوده از این محصول استفاده نمایید.


2. مصرف کرم ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر خورشید باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می‌شود. اشعه‌های UV موجود در خورشید سلول‌های پوست دور چشم را از بین می‌برد و کلاژن سازی پوست را کاهش می‌دهد. کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالا می‌تواند این روند را کاهش دهد. اگر پوست خشکی دارید ابتدا با مرطوب کننده سطح پوست خود را مرطوب کنید و اجازه دهید که رطوبت به پوستتان برسد، سپس کرم ضد آفتاب را استفاده کنید. سعی کنید کرم را با فاصله ۲ سانتی متری از مژه‌ها بزنید. زیرا با افزایش دمای بدن کرم می‌تواند بر روی پوست حرکت کند و با کم بودن فاصله کرم تا چشم باعث ورود مواد به داخل چشم و ایجاد حساسیت شود. اگر نمی‌توانید بعد از آرایش از کرم ضد آفتاب استفاده کنید حتما از عینک آفتابی و کلاه برای محافظت پوستتان از اشعه خورشید استفاده کنید.

3. احتیاط و ملایمت در رفتار با پوست

نازک بودن پوست نواحی چشم، مراقبت دور چشم را حساس‌تر می‌کند، زیرا فشار ناشی از هرگونه فعالیت روزانه بر روی پوست دور چشم باعث ایجاد چین و چروک و خطوط روی پوست می‌شود. برای پاک کردن آرایش و یا استفاده از محصولات مراقبتی کافیست با یک پنبه و یا با انگشت حلقه خود، مواد را به آرامی بر روی پوست دور چشم خود بکشید تا فشاری بروی پوست وارد نشود. از مالش بیش از حد چشم خود پرهیز کنید. مالش شدید چشم‌ها باعث فشار آمدن به پوست دور چشم و همچنین باعث ورود باکتری و آلودگی به چشم و پوست دور چشم می‌شود. اگر لازم به انجام این کار بود، ابتدا از تمیز بودن دست خود اطمینان حاصل کنید و سپس با نرمی و ملایمت آن را انجام دهید.


4. استراحت و خواب به اندازه کافی

چشم‌ها اولین ناحیه‌ای هستند که کم‌‌خوابی و بی‌خوابی را نمایان می‌کنند. نداشتن استراحت و خواب کافی باعث پف کردن، تیرگی و گودی چشم می‌شود که به مرور زمان باعث ایجاد چین و چروک خواهد شد. خواب کافی برای انسان بین ۶ الی ۸ ساعت در شب می‌باشد، همچنین با تنظیم ارتفاع بالش خود می‌توانید به جریان خون در پوست نیز کمک کنید.

5. تغذیه مناسب

وقتی صحبت از مراقبت دور چشم می‌شود، فقط استفاده از بهترین مواد بهداشتی برای دور چشم نیست، بلکه تغذیه و سبک زندگی می‌تواند کمک بیشتری به از بین بردن عارضه‌های پوستی کند. رعایت یک رژیم غذایی می‌تواند به مراقبت پوست دور چشم شما کمک شایانی نماید. نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب به مرطوب بودن و هیدراته بودن پوست کمک می‌کند. غذاهای دارای ویتامین، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان‌ها از تیرگی، چین و چروک و پف آلود شدن چشم جلوگیری می‌نماید. 


6. حذف نوشیدنی‌های الکلی

مصرف الکل و نمک زیاد باعث اصلی دفع آب بدن هستند. کم آبی شدید بدن بر روی پوست دور چشم نیز تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد چین چروک، افتادگی پلک و سیاهی زیر چشم می‌شود.


7. ترک دخانیات

دخانیات علاوه بر مشکلات ریوی، باعث ایجاد مشکلات پوستی و آسیب پذیرتر شدن پوست نیز می‌شود. سیگار کشیدن باعث کمتر شدن جریان خون و همچین از بین رفتن کلاژن و الاستین و کاهش سطح آن‌ها می‌شود، که عامل اصلی پیر شدن و چین چروک پوست است.

8. ماساژ دور چشم

عوامل زیادی باعث ایجاد پف دور چشم و تیرگی زیر چشم می‌شوند. کم‌خوابی، مصرف زیاد نمک، خواب زیاد و همچنین بعضی عوامل ژنتیکی باعث ایجاد پف بر روی چشم و همچنین حالت تیرگی زیر چشم می‌شود.  ماساژ دادن پوست اطراف چشم باعث جریان پیدا کردن خون در پوست می‌شود و فشار ناشی از ماساژ باعث تخلیه مایعات اضافی پوست اطراف چشم و کاهش پف چشم نیز می‌شود.


سخن پایانی

مراقبت پوست دور چشم مثل هر ناحیه‌ای از بدن روش‌های خاص خودش را دارد که با رعایت آنها می‌توانیم سالم بودن پوستمان را تضمین کنیم. ما در این مقاله به اهمیت پوست دور چشم اشاره کردیم و همچنین با ذکر نکاتی که در رابطه با مراقبت دور چشم وجود دارد متوجه شدیم که چین و چروک بر روی پوست با بالا رفن سن امری طبیعی می‌باشد و نمی‌توان از‌ آن جلوگیری کرد، اما با رعایت نکات اشاره شده می‌توان روند این موضوع را به تعویق رساند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *