0

آشنایی با انواع روتین پوستی + توضیح مراحل و ترتیب درست آن

بازدید 77

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که چرا بعضی از افراد پوست خیلی شفاف و درخشانی دارند و چطور مواد آرایشی خیلی زیبا بر روی صورت آنها می‌نشیند؟ و آیا من هم باید از یک روتین مراقبت از پوست مشخصی استفاده کنم؟ 

مطمئنا برای شما هم پیش آمده که صورت خودتان را صبح‌ در آینه دیده‌اید و متوجه جوش‌ها و یا لکه‌هایی شدید و با خود گفته اید چطور می‌شود که بعضی افراد هیچ گونه جوش و یا ایرادات پوستی روی صورت خود ندارند؟ در ابتدا باید بدانید که همه انسان‌ها در طول زندگی خود دچار ایرادات پوستی مثل جوش و یا لکه‌های پوستی می‌شوند ولی با مراقبت‌های پوستی و یک روتین پوستی مناسب علاوه بر از بین بردن ایرادات و پیشگیری از آن‌ها باعث درخشندگی و سلامت پوست خود خواهند شد.


اهمیت روتین پوستی و مراقبت پوستی

پوست انسان در طول زندگی توسط عوامل زیادی مثل :‌ ژن، شرایط آب و هوایی، تأثیرات روحی و روانی و اختلالات هورمونی دستخوش تغییراتی می‌شود و از آنجایی که پوست عضوی حساس و مهم در بدن انسان است رعایت مراقبت‌های پوستی و روتین پوستی بسیار حیاتی است. درست است که گذر زمان غیر قابل توقف است و در نهایت چین و چروک به سراغ ما می‌آید اما خیلی از بیماری‌ها و مشکلات پوستی و حتی چین و چروک‌های زودرس به خاطر عدم رعایت این اصول و بی‌توجهی به آن‌هاست. 
در ادامه ما با بهترین روتین پوستی و نحوه انجام آن آشنا خواهیم شد و با نکاتی که در ترتیب و انجام مراحل آن به شما خواهیم گفت یک قدم به پوستی سالم‌تر و زیباتر نزدیک می‌شویم.

روتین پوستی چیست؟

به تمام اقدامات و کارهایی که با استفاده از محصولاتی در زمینه مراقبت و سلامتی پوست خود به صورت یک روند روزانه، هفتگی و یا ماهیانه انجام میدهیم روتین پوستی می‌گوییم. هدف از انجام این کار  شناخت، درمان و پیشگیری از انواع مشکلات پوستی است.
این موضوع وابسته به هزینه مشخص و یا سن خاصی نیست، جالب است بدانید که نوجوانان، جوانان، میان‌سالان و حتی کودکان با رعایت و انجام آن و با یک هزینه نه چندان زیاد می‌توانند با داشتن یک روتین پوستی خانگی به بهترین شرایط نوع پوست خود برسند.
به این نکته باید توجه داشته باشید که تاثیر یک روتین پوستی کامل فقط در انجام ترتیب مراحل آن نیست، بلکه انجام منظم آن در دراز مدت است.

مراحل و  ترتیب روتین پوستی 

به زبان ساده روتین پوستی ۳ مرحله کلی دارد:
1 – پاکسازی 
2 – آبرسانی
3 – رطوبت رسانی (مرطوب کننده)

مرحله اول:
 پاک کردن و شستشوی صورت است که مواد آرایشی و آلودگی‌هایی که از محیط اطراف بر روی صورت و منافذ پوستی شما مانده است، از بین برود. این کار باید کاملا با ملایمت انجام شود و سعی کنید از مواد و محلول‌هایی که سبک هستند استفاده کنید؛ زیرا پاکسازی با پاک کننده‌های قوی باعث از بین رفتن بافت لایه خارجی پوست که وظیفه محافظت از پوست شما را دارد، می‌شود. 

مرحله دوم:
حال وقت استفاده از تونر و یا سرم پوستی است. استفاده از تونر یا سرم اختیاری است، اما یکی از این دو حتما باید استفاده شود. معمولا تونر‌ها برای تنظیم PH پوست هستند و در دو حالت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اگر جوش و یا آکنه بر روی پوست خود دارید می‌توانید از تونرهای دارای اسید سالیسیلیک استفاده کنید که باعث کاهش التهاب آن‌ها می‌شود و اگر احساس خشکی بر روی پوست خود می‌کنید، می‌توانید از تونرهای آبرسانی که حاوی اسید هیالورونیک هستند استفاده کنید.
اگر تاحالا از تونر استفاده نکرده‌اید می‌توانید از سرم‌های پوستی استفاده کنید. یکی از بهترین سرم‌هایی که میتوان برای روتین مراقبت از پوست استفاده کرد سرم‌های ویتامین سی است.

ویتامین سی پوست شما را دربرابر اشعه‌های مضر خورشید و اشعه‌های ماوراء بنفش ایمن می‌سازد و باعث از بین رفتن لکه‌های پوستی و روشن شدن پوست شما می‌شود. اما این نکته را نباید فراموش کنید که از ویتامین سی‌های با غلظت پایین ( زیر 10 درصد ) استفاده کنید زیرا ویتامین سی خاصیت لایه برداری بر روی پوست دارد و استفاده از غلظت بالای آن باعث ایجاد سوزش در مواقعی که زیر نور خورشید هستید خواهد شد.

مرحله سوم:
مرحله مرطوب کننده به اصطلاح مرحله تکمیلی می‌باشد. مرطوب کننده‌ها با خاصیت آبرسانی و هیدراته کردن وظیفه محافظت از پوست شما را دارند و باعث اثربخشی بهتر مراحل قبلی می‌شوند. کرم‌های دور چشم هم می‌توانند به این مرحله کمک کنند؛ زیرا علاوه بر مرطوب کردن پوست دور چشم به کاهش چین و چروک هم کمک می‌کنند. اما یادتان باشد؛ اگر خواستید بعد از مصرف مرطوب کننده آرایش کنید از مرطوب کننده‌های سبک استفاده کنید که هم سریعتر جذب شود و هم با مواد آرایشی روی پوستتان ترکیب نشود.

اصول حداقلی روتین پوستی بر پایه این ۳ مرحله‌ای است که در بالا اشاره کردیم. 
شما می‌توانید با توجه به نوع پوست و سن خود مراحل دیگری را نیز به روتین پوستی خود اضافه کنید اما توجه داشته باشید، موردی را از 3 مرحله بالا حذف نکنید.


آیا ترتیب روتین پوستی مهم است؟

اجازه دهید با ذکر یک مثال این مسئله را شرح دهیم. تصور کنید که یک خانه در حال ساخت است؛ آیا بدون پی ریزی می‌توان دیوارها را ساخت؟ حال با وجود اینکه دیوارها هم ساخته نشده باشد آیا می‌توان تابلوهایمان را نصب کنیم؟ 
بنابراین ترتیب مراحل در یک روتین پوستی کامل الزامی و مهم است؛ زیرا هر مرحله به نحوی مکمل و تکمیل کننده مرحله قبل است و ترتیب درست یک روتین پوستی باعث نتیجه دلخواهمان خواهد شد.

تفاوت روتین پوستی شب و صبح

طبق عادت ما فکر تصور می‌کنیم که روتین پوستی همیشه مربوط به شب‌ها و بعد از پاکسازی صورت از مواد آرایشی و قبل از خواب است، اما نباید روتین پوستی صبح را فراموش کنید؛ زیرا روتین صبحگاهی است که پوست شما را آماده برای یک روز پر انرژی و یک صورت شاداب می‌کند. در واقع روتین پوستی صبح از شب ساده‌تر است، زیرا شما شب قبل پوست خود را تمیز کرده و پوست شما زمان کافی برای ترمیم خود را به دست آورده است؛ پس شما تنها با یک شستشوی ساده حتی با یک پارچه نم‌دار ملایم نیز می‌توانید پوست خود را آماده برای روتین صبح کنید.

 تفاوتی که در روتین پوستی روزانه وجود دارد مقدار و شدت استفاده از محصولات است. 
برای مثال شما صبح‌ها به واسطه پاکسازی شب گذشته می‌توانید با یک پاک کننده سبک پوست خودتان را پاکسازی کنید ولی در روتین پوستی شب به دلیل آرایش و آلودگی‌های موجود در طول روز بهتر است با یک پاک کننده قوی تری پوست خودتان را پاکسازی کنید.

مقاله « روتین پوستی صبح و شب به همراه توضیح کامل » روتین پوستی مرتبط با روز و شب را به صورت کامل توضیح داده است.

اما این همه موارد نیست. شما قبل از انتخاب روتین پوستی ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و سپس براساس نوع آن روتین پوستی مناسب خود را انتخاب کنید.


روتین انواع پوست و راه های تشخیص آن

هر فردی پوست منحصر به فرد خودش را دارد و با شناختن نوع پوست خود می‌تواند زودتر و دقیق‌تر محصولات مناسب پوست خود را پیدا کند. استفاده کردن از محصولات مراقبت پوستی بدون در نظر گرفتن نوع پوست می‌تواند پوست شما را به خطر بیاندازد و منجر به خشکی پوست، جوش و لک، سوزش و التهابات پوستی و چین چروک شود. 

انواع پوستی که میتوان به آن اشاره کرد : 

1- پوست خشک
2- پوست چرب
3- پوست مختلط
4- پوست معمولی
5- پوست حساس

راحت ترین راه برای تشخیص نوع پوست این است که؛ ابتدا پوست خود را توسط پاک کننده‌هایی که کاملا ملایم و دارای مواد تشکیل دهنده سبکی هستند، بشویید که هرگونه مواد آرایشی یا مرطوب کننده از روی سطح پوست از بین برود و پاک شود. سپس با یک حوله و یا دستمال ملایم صورت خود را خشک کنید. اجازه دهید پوستتان برای حداقل ۱ ساعت بدون هیچ مواد آرایشی و یا مراقبتی استراحت کند و سعی کنید در طول این مدت از لمس کردن صورت خود خودداری کنید.

بعد از گذشت حدود ۱ ساعت از شستشوی صورت خود نوع پوست شما نمایان می‌شود.

•    اگر صورت شما پوسته پوسته شد و مقدار کمی احساس خارش کردید پوست شما خشک است.
•    اگر سطح پوست شما حالت درخشندگی داشت و در ناحیه T ( یعنی پیشانی و بینی ) احساس چربی کردید پوست شما چرب است.
•    اگر در ناحیه T احساس چربی کردید و در ناحیه فک و گونه‌ها حالت خشکی پوست شما مختلط است.
•    اگر نه احساس چربی و نه احساس خشکی کردید پوست شما معمولی است.
•    اگر روی پوستتان حالت قرمزی، ملتهب و خارش نمایان شد پوست شما حساس است.

روتین انواع پوست

روتین انواع پوست با توجه به ماهیت پوست به وجود می‌آید و طبق نیاز نوع پوستی باید روتین مشخص آن را رعایت کرد. توجه داشته باشید که همه پوست‌ها به مراقبت نیاز دارند و عدم توجه به نیازهای نوع پوستتان می‌تواند شرایط پوست شما را به خطر بیاندازد.

1. روتین پوستی خشک 

با توجه به اینکه شما پوست خشکی دارید با نوشیدن یک لیوان آب بعد از بیدار شدن از خواب پوستتان را آماده شستشو کنید. با شوینده‌های ملایم پاکسازی پوست خود را شروع کنید و سپس با تونرهایی که فاقد الکل هستند و یا سرم‌های آب‌رسان پوست خود را تقویت و شاداب کنید.
در مرحله بعد با مرطوب کننده‌های مخصوص پوست خشک پوست خود را هیدراته کنید. به دلیل حساس بودن و خشکی بیشتر پوست دور چشم در پوست خشک از کرم‌های دور چشم برای آب رسانی بیشتر در این نواحی استفاده کنید. در ابتدای روز از کرم ضد آفتاب با اس پی اف بالای 30 استفاده کنید و در انتهای شب‌ می‌توانید با روغن‌های پوستی میزان چربی پوست خود را کنترل کنید.

2. روتین پوستی چرب

در مرحله اول پوست خود را  با موادی که فاقد الکل و مخصوص پوست چرب می‌باشند بشویید، در مرحله بعد از تونرها برای پاک کردن مابقی آلودگی‌های پوست و تنظیم PH  آن اسفاده کنید و سپس با مرطوب کننده‌های سبک مواد مغذی را به پوستتان اضافه کنید. در مرحله بعد برای پوست حساس دور چشمتان می‌توانید کرم‌های دور چشم که مخصوص پوست چرب هستند، را به آرامی دور چشم خود بمالید.
در روتین پوست چرب برای صبح‌ها می‌توانید از ضد آفتاب‌های مخصوص پوست چرب استفاده کنید و در شب‌ها می‌توانید ماسک‌های صورت آماده موجود در بازار را بعد از شستشو و پاکسازی روی پوست خود بگذارید.


3. روتین پوستی مختلط

مثل روتین‌های قبلی ابتدا با مواد سبک و ملایم پوست خود را شستشو دهید و به آرامی پوست خود را خشک کنید، سپس با تونرهای آبرسان و فاقد الکل به نواحی خشک آبرسانی کنید و مقدار چربی نواحی چرب را  کنترل کنید. از مرطوب کننده‌های کرمی برای سطح خشک و از مرطوب کننده‌هایی با فرمول آبی برای سطح چرب استفاده کنید.
به علت نازکی پوست دور چشم و حساس بودن آن استفاده از  کرم دور چشم در همه پوست‌ها الزامی است.
روزها از ضد آفتاب با اس پی اف بالای ۳۰ و شب‌ها از ماسک صورت برای کنترل نواحی خشک و چرب پوست خود استفاده کنید.

4. روتین پوستی معمولی

اگر پوست معمولی دارید از مواد پاک کننده که فاقد الکل هستند، استفاده کنید سپس از تونر برای تنظیم PH و سرم برای افزایش مواد غذایی پوست استفاده کنید. کرم‌های دور چشم هم به رفع تیرگی و هم رفع چین و چروک‌ها کمک فراوانی می‌کنند.
مرطوب کننده‌هایی با غلظت متوسط برای نرمی پوست خود انتخاب کنید.
برای روتین روزانه از ضد آفتاب‌ها با اس پی اف حداقل ۳۰ و یا مرطوب کننده‌های دارای اس پی اف استفاده کنید و برای روتین شب از ماسک‌های صورت برای افزایش لطافت پوستتان استفاده کنید. هفته‌ای یک بار با لایه برداری از پوست به درخشان کردن پوستتان کمک شایانی می‌ کنید.

5. روتین پوستی حساس

برای پوست حساس خود از پاک کننده‌های بدون سولفات استفاده کنید. تونرهای بدون الکل و مواد تحریک کننده،  به پوست حساس بسیار کمک می‌ کنند. از سرم‌های سبک و زود جذب برای جلوگیری از خشکی و التهاب پوست استفاده کنید. مرطوب کننده‌های فاقد الکل و عطر بهترین گزینه برای مرطوب کردن پوستتان است و همچنین از ضد آفتاب‌ها در روز برای محافظت پوست از نور خورشید و در شب  از ماسک‌های آبرسان و ترمیم کننده  برای تسکین و کاهش قرمزی استفاده کنید.

کلام آخر

مهم نیست در چه سنی هستید و یا نوع پوست شما چیست شما همیشه به یک روتین مراقبت از پوست نیاز دارید تا بتوانید با گذر زمان این عضو زیبا و حساس بدن را همیشه شاداب نگه دارید. اما یادتان باشد استفاده بیش از حد از محصولات مراقبتی باعث نتیجه عکس و آسیب پوستی می‌ شود و مصرف بیش از حد مجاز شما را زودتر به نتیجه دلخواهتان نمی‌رساند بلکه لازمه‌ی انجام یک روتین، صبر و نظم است. شما با استمرار و شکیبایی بعد از گذشت ۲ الی ۳ هفته متوجه تغییرات می‌ شوید و خیلی زود روتین پوستی جزو یکی از روتین‌های زندگی شما خواهد شد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *